İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen Gökhan » Cum 20 Nis 2012, 23:31

Öncelikle, uzun soluklu ve yaklaşık 40 km.lik bir alanı kapsadığı için bu projenin ayrı bir başlığı hakettiğini düşünüyorum

Gelelim konuyla ilgili haber ve görsellere;

İzmir kıyıları yeniden doğuyor

Kentin yetiştirdiği önemli mimar ve tasarımcıları bir araya getiren İzmir Büyükşehir Belediyesi, Türkiye’de bir ilke imza atarak 40 kilometrelik sahil şeridini baştan sona tasarladı. Başkan Kocaoğlu, “Kente çok büyük katkı sağlayacak bu proje için ne irade ne de finans yönünden zafiyetimiz bulunmuyor. Kaça çıkarsa çıksın, bunu gerçekleştireceğiz” dedi.

İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından başlatılan ve “İzmirlilerin Denizle İlişkisini Güçlendirmekte Uygulanacak Tasarım Stratejisi Planı” adıyla yürütülen çalışma, ilk kez tüm detaylarıyla birlikte İzmir basınının temsilcilerine tanıtıldı. Projede yer alan tasarım ekiplerinin yöneticileri tarafından yapılan sunumlarda, projenin öngördüğü temel unsurlar katılımcılarla paylaşıldı.
Mavişehir’den İnciraltı’na dek uzanan kıyı şeridinin ve Körfez’in yeniden tasarlanmasını hedefleyen projenin tanıtım toplantısı Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi’nde gerçekleştirildi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve Proje Lideri Prof. Dr. İlhan Tekeli ile projede koornidatör olarak görev alan Nevzat Sayın, Zuhal Ulusoy, Tevfik Tozkoparan, Mehmet Kütükçüoğlu ve Serhan Ada’nın konuşmacı olarak katıldığı toplantıda, 40 kilometrelik sahil şeridine yönelik tasarım çalışmaları, 4 bölge halinde tanıtıldı.

Resim

Türkiye’de bir ilk

Toplantının açılış konuşmasını yapan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, 2009 yerel seçimlerinin ardından İzmir’de bir Kültür Sanat Çalıştayı topladıklarını ve kentin kıyılarının yeniden tasarlanması çalışmalarını başlattıklarını belirterek, “İzmir’in bir inovasyon kenti olması ve Akdeniz Akademisi çatısı altında, önce Akdeniz’de var olup sonra dünyaya açılması için bir yol haritası belirledik. Ana fikirden eyleme geçme süresi yaklaşık 3 yıl sürdü. Bu çalışmalarla neler tasarladığımızı ise ilk defa basınla paylaşıyoruz. Proje mutlaka geliştirilecek ve sürekli değişim içinde olacak. İhtiyaçlara cevap verecek, eskiyi koruyacak bir anlayış içinde olacak” dedi.
Projede alanında uzman 100’ü aşkın kişinin gönüllük esasıyla ve uyum içinde çalışmasının çok ender rastlanan bir örnek olduğunu dile getiren Başkan Kocaoğlu, Türkiye’de ilk defa bu boyutta bir tasarım çalışması yapıldığını sözlerine ekledi.

Proje biter bitmez ihaleye çıkılacak

Projenin sunumunun ardından gazetecilerin projeye ilişkin sorularını da yanıtlayan Başkan Kocaoğlu, kısa süre içinde ihaleye çıkıp, çalışmalara bölüm bölüm başlamayı planladıklarını söyledi. Başlangıç ve yapım sürecinin yapılacak çalışmanın durumuna göre değişebileceğini sözlerine ekleyen Başkan Aziz Kocaoğlu, “Proje biter bitmez hemen ihaleye çıkıp yapabileceğimiz işler var. Bunların uygulama projeleri biter bitmez, Temmuz-Ağustos gibi ihaleye çıkıp yapmak istiyoruz. İkincisi merkezi hükümetten, belli kurumlardan, bakanlıklardan alacağımız izinlere bağlı işler var. Üçüncüsü ise Mithatpaşa’da öngördüğümüz altgeçit gibi ciddi müdahale gerektiren çalışmalar var. Bunların uygulama projeleri belli zaman alacaktır. Ancak ne irade ne de finans yönünden zafiyetimiz bulunmuyor. İzinler alındıkça, projeler hazırlandıkça devam edeceğiz. Bölüm bölüm de olsa yapacağız” diye konuştu.

Resim

Proje maliyetlerinin önem taşımadığının altını çizen İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Hazine’ye 1,5 milyar TL’nin üzerinde borç ödediklerini, ne devlete ne yüklenicilere vadesi geçmiş 1 lira bile borçları bulunmadığını yineleyerek, “Fuar alanı için ihale yaptık, teklif edilen için en düşük rakam 216 milyon lira. İZBAN bitti, oraya 600 milyon lira, kamulaştırmalar için 700 milyon lira harcadık. Bu proje de, kente çok büyük bir katkı sağlayacaktır. Kaça çıkarsa çıksın yapılacaktır” dedi.

‘Ben yaptım oldu’ olunca olmuyor işte!

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, projelerin uygulanması noktasında merkezi yönetimden alınacak izinlere yönelik sorun yaşanması konusunda endişe taşıyıp taşımadığına yönelik bir soru üzerine ise şunları söyledi: “Orada bizim yapacağımız, şu anda tasarladığımız şeylerin, kıyıların kullanımının bize verilmesiyle alakası yok. Biz orada çok büyük şeyler yapmayacağız. Kıyı kullanımı izninin İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne neden verilmediğini ise geçen gün Sayın Maliye Bakanı’na da sordum. Yasayla kullanım hakkının devredileceği belirtilmesine rağmen, bu yetki verilmiyor. Yerelleşiyoruz diye görev veriyorlar ama yetki vermiyorlar. Son yetki hep bakanlıklarda. Merkezi hükümet hiç kimseye hiçbir şey sormuyor. ‘Yapıp geçerim ben’ diyor. ‘ban yaptım oldu’ olunca olmuyor işte! Bugün limanda 102 bin m2 alışveriş merkezi planlanıyor. Bu büyüklükte bir alışveriş merkezi Türkiye’nin hiçbir yerinde yok. İstinye Park’ın 2 misline yakın bir alışveriş merkezini Alsancak’a oturtursanız, bu kentin trafiği çözemezsiniz.”

Resim

Rantı değil yaşam kalitesini artırmak

Proje Lideri Prof. Dr. İlhan Tekeli ise İzmirlilerin denizle ilişkisini güçlendirmeyi ve yaşam kalitesini artırmayı hedefleyen çalışmanın, Türkiye’nin yerel yönetimler düzeyindeki ilk Kültür Çalıştayı ve ilk Tasarım Forumu’na evsahipliği yapan İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin vizyon ve strateji hedefleri doğrultusunda oluşturulduğunu belirtti.
Prof Dr. Tekeli, uygulanacak Körfez tasarımı projesini üç aşamalı olarak öngördüklerini vurgulayarak, “Bunlardan birincisi, körfezde tanımladığımız kıyı bölgelerinin çevre kalitesini artıracak şekilde tasarlanması. İkincisi, iç körfezin daha etkin ve bir gösteri mekanı olarak kullanılması. Üçüncü boyutta ise kentlilerin kıyıya inmeden denizle görsel olarak ilişki kurmasını geliştirecek kent terasları ya da balkonları tasarlamak olacak. Yıkan değil, küçük alanlardaki fırsatları değerlendiren bir tasarım anlayışı içinde, rantı azdırıcı değil, yaşam kalitesini artırıcı bir proje hazırlamaya gayret ettik” diye konuştu.

Resim

Kıyı tasarımı çalışmalarından önce, bu bölgeleri kullanan İzmirlilerle anket yapılarak söz konusu alanları nasıl değerlendirdikleri ve beklentileri konularında görüşleri alındığına dikkat çeken Prof. Dr. Tekeli, projenin yerel kenti bir amfitiyatro, körfezi ise sahne olarak gören anlayış temelinde şekillendiğini söyledi.
Prof. Dr. İlhan Tekeli, merkeze hükümetin yerel yönetimin projesini de dikkate almak zorunda olduğuna dikkat çekerek, “Bu nasıl bir haktır ki, merkezi hükümet kente emrivaki projeler yapıyor. Buranın sahibi yerel yönetim. Eğer burası demokratik bir toplumsa merkezi hükümet emrivaki yapamaz.” dedi.

Resim

Körfez kıyıları 4 bölgeye ayrıldı

Resim

Resim

Resim

Çoğu İzmirli olan Türkiye’nin önemli mimarlarıyla kentsel ve endüstriyel tasarımcılarının oluşturduğu 100’ü aşkın gönüllünün oluşturduğu tasarımlar çerçevesinde Körfez’i 4 bölgeye ayıran projenin sunumunu ekip koordinatörleri gerçekleştirdi. Mavişehir-Alaybey, Alaybey-Alsancak Limanı, Alsancak Limanı-Konak ve Konak-Üçkuyular arasında kalan bölgelerde planlanan çalışmalar hazırlanan filmler ve sunular eşliğinde katılımcılara tanıtıldı.
Mimar Mehmet Kütükçüoğlu, Mavişehir / Bostanlı / Karşıyaka / Alaybey bölgesi (1. Bölge), Mimar Zuhal Ulusoy, Alaybey/Turan/Bayraklı/Alsancak İskelesi arasında kalan bölüm (2. Bölge), Mimar Nevzat Sayın, Alsancak Limanı/Konak arasındaki alan (3. bölge) ve Tevfik Tozkoparan da Konak’tan İnciraltı’na uzanan kıyı şeridi (4. Bölge) için hazırlanan tasarım ve planlamaları anlattı.

Resim

Resim

Resim


Kentin ve kıyı boyunun renginin, dokusun, kokusunun ve sesinin kendileri için çok önemli olduğunu belirten tasarımcılar, “Sadece kağıt üzerine şekiller çizmiyoruz. Burada hali hazırda oluşmuş yaşantıya eklemlendirilecek bir çalışma yaptık” diye konuştu. İnciraltı Kent Ormanı’ndan Sasalı’ya kadar 40 km uzunluğundaki hatta dolaşım özgürlüğü ve süreklilik sağlamak istediklerini dile getiren uzmanlar, yolların kıyıyı kesen değil kıyıya kolay ulaşım sağlayan bir hale getirilmesini hedeflediklerini vurguladı.

Proje kapsamında İzmirlinin denizle daha fazla bütünleşebilmesi için kent terasları, deniz balkonları, yüzer platformlar, kent kumsalı gibi uygulamaların hayata geçirilmesi öngörülüyor. Projenin kültürel ayağının tanıtımını yapan Serhan Ada ise İzmir’de çok çeşitli kültürel etkinlikler, yıla yayılacak şenlik ve festivaller tasarladıklarını, bütün iskelelerin birer sahne haline getirilmesini planladıklarını, Hıdırellez’in halkın şenliği olarak yeniden canlandırılmasını, İzmir Akdeniz Festivali adıyla ilkbahar ve sonbaharda olmak üzere yılda iki kez büyük kültürel etkinlikler yapılmasının öngörüldüğünü söyledi. Ada, İzmirli mimar ve tasarımcıların görev aldığı bu projeyi “İzmir, fikri sermayesini geri alıyor” cümlesiyle tanımladı.




İ.B.B


Ben çok beğendim ya siz?
Gökhan
 
Mesajlar: 794
Beğendikleri: 96 mesaj
Beğenilenleri: 197 mesaj
Kayıt: Cmt 22 Oca 2011, 20:55

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen Gökhan » Cmt 21 Nis 2012, 00:08

PROJE KAPSAMINDA NELER YAPILACAK?

Tasarım stratejisi kapsamında, dört parçaya ayrılan körfez şeridi de adım adım canlandırılacak. Bölge koordinatörleri Mehmet Küçükoğlu, Zuhal Ulusoy, Nevzat Sayın, Tevfik Tozkoparan ve Serhan Ada da bölge bölge yaptıkları tasarımları paylaştı. Körfeze ve kente yeni bir vizyon kazandıracak olan projeler arasında yeni vapur iskeleleri, sınır boyunca kesintisiz yaya yolları, yeni kent asansörleri, yüzer marinalar, açık hava sinemaları ve yeşil alanlar dikkat çekti.

Mavişehir-Alaybey-Bostanlı-Karşıyaka Sahil Hattı: Yaya koşu yolları ve bisiklet hattı, Tersane’den Doğal Yaşam Parkı’na kadar kesintisiz hale getirilecek. Kıyıyı takip eden yaya yolları uzatılacak. Karşıyaka sahili örnek bir peyzaj güzelliğine kavuşacak. Kıyı kullanımını destekleyen trafik sistemi geliştirilecek. Çarşı girişindeki trafiği engellemek için de hemzemin geçit yapılacak. Bostanlı Pazarı her gün açık hale gelecek.

Turan-Bayraklı Yenikent Merkezi: Sahil şeridi boyunca gezi treni uygulamaya konacak. Denizin farklı noktalarına yüzer platformlar yerleştirilecek. Kıyı şeridine çocuk oyun alanları tasarlanacak. Bisiklet parkları ile motorsuz taşıtlar özendirilecek. Deniz ile bağlantılı ara yollar devreye sokulacak. Ekolojik koridorlar oluşturulacak. Kent asansörü inşa edilecek ve sahile geçiş kolaylaştırılacak. Deniz balkonları ile seyir imkanı sunulacak. Ahşap iskeleler ile denizden daha fazla faydalanma imkanı bulunacak. Sahilde yapay göller ve üzerlerinde kuş gözlem alanları yaratılacak. Eko park ile yeşil alan zenginleştirilecek. 2019 yılına kadar ise Bayraklı Yenikent Merkezi’nin tamamlanması ön görülerek proje sonlandırılacak. Sahili kaplayan bir kumsal oluşturulacak.

Alsancak-Konak: Palmiye ormanı yaratılacak. Yüzer açık hava sahneleri tasarlanacak. Yeşil amfi ile sanat etkinlikleri artırılacak. Marina ile deniz daha etkin kullanılacak. Cumhuriyet Meydanı’nın denizdeki paralel alanına yapılacak su meydanı ile canlandırılacak. Açık hava sineması yapılacak. yapay zemin ve eski rıhtım arasındaki kot farkı yeniden yapılandırılacak. Viyadük terası devreye sokulacak ve Kordon’daki boş alanda gökyüzü etkinlikleri de değerlendirilecek. Oyun ve kaykay müzesi hayata geçirilecek. Cumhuriyet ve Gündoğdu meydanları da yeniden şekillenecek.

Göztepe-Güzelyalı-İnciraltı Sahil Bandı: Kıyıda süreklilik sağlanarak, yüzen platformlar yerleştirilecek. Bölgeyi canlandırılacak kültür havuzu ve kültür adası projeleri de hayata geçirilecek. Engelliler ve bisiklet kullanıcıları için yeni yollar yapılacak. merdiven sokaklar yaratılarak, ara sokaklardan denize uzanan hatlar oluşturulacak ve bu hatların sonuna, denize taşan saksılar konacak. Sahil şeridi ahşap iskeleler ile renklendirilecek ve su oyun parkları da eğlenceli tasarımlara katkı koyacak. Sahilden Susuz Dede’ye kadar Yeşil Köprü yapılacak. Köprünün sonunda Susuz Dede’ye çıkmayı kolaylaştıracak bir de asansör bulunacak. Sahil şeridinde kumsal yaratılacak.

Ege'de Sonsöz

Gökhan
 
Mesajlar: 794
Beğendikleri: 96 mesaj
Beğenilenleri: 197 mesaj
Kayıt: Cmt 22 Oca 2011, 20:55

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen mertoviçizmir » Cmt 21 Nis 2012, 01:15

projeler güzel ancak karsıyaka da trafigi yeraltına alsalar olmazmıydı konaktaki gibi :( inşallah yapılır ama 2014 e kadar hepsinin bitecegine pek inanmıyorum , bu arada varyantı da icine alsaylardı süper olacaktı. varyant cok cirkin bir görüntüde suan , geceleri ısıklandırırsa , köskler ve müstakil evler yıkılsa , cirkin olan apartmanlar yıkılsa varyantta cazibe merkezi olsaydı keske ..
mertoviçizmir
 
Mesajlar: 1175
Beğendikleri: 71 mesaj
Beğenilenleri: 221 mesaj
Kayıt: Pzt 26 Eyl 2011, 11:12

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen Gökhan » Cmt 21 Nis 2012, 01:43

Mert, başlıktan da anlaşılacağı üzere projenin adı, deniz-kıyı tasarımı, sen ise Varyant diyorsun, orası için ayrı bir proje düşünülebilir :D
Gökhan
 
Mesajlar: 794
Beğendikleri: 96 mesaj
Beğenilenleri: 197 mesaj
Kayıt: Cmt 22 Oca 2011, 20:55

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen Umut » Cmt 21 Nis 2012, 03:21

Sahil şeridi yenileme çalışmaları için bir başlığımız vardı fakat bu proje çok daha büyük, çok daha kapsamlı. Ayrı bir başılğı hakettiği konusuna katılıyorum. Ayrıca eklemek isterim ki projenin 2014 yılına yetiştirilmek gibi bir hedefi yok, sanıyorum 2020 yılına kadar kademe kademe gerçekleştirilecek. Benim için en önemli kısmı ise Bayraklı sahiline ve belki başka yerlere de yapılacak plajlar ile körfezde denize girebilme imkanıdır. Gelişmeleri buradan duyurmaya devam edelim.

Kullanıcı avatarı
Umut
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
Mesajlar: 2823
Beğendikleri: 623 mesaj
Beğenilenleri: 381 mesaj
Kayıt: Pzr 28 Kas 2010, 01:33
Konum: İzmir

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen mertoviçizmir » Cmt 21 Nis 2012, 16:51

ama bildigim kadarıyla varyant icin sadece kaldırım dösenecekmiş :( , ama secimlerden önce 2014 yılına kadar sahil düzenlemelerinin bitecegi söylenmekteydi..
mertoviçizmir
 
Mesajlar: 1175
Beğendikleri: 71 mesaj
Beğenilenleri: 221 mesaj
Kayıt: Pzt 26 Eyl 2011, 11:12

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen Umut » Cum 04 May 2012, 18:44

Bahsettiğin sahil düzenlemesi çoktan bitti bile. Güzelbahçe'den başlandı ve Karşıyaka'daki betonların da yenilenmesiyle sona erdi. Bu tamamen farklı bir proje. Ayrıca seçim zamanı daha duyurulmamıştı bile. 2014'le filan alakası yok.
Kullanıcı avatarı
Umut
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
Mesajlar: 2823
Beğendikleri: 623 mesaj
Beğenilenleri: 381 mesaj
Kayıt: Pzr 28 Kas 2010, 01:33
Konum: İzmir

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen mertoviçizmir » Cmt 05 May 2012, 00:16

belediye baskanlıgını kaybederse proje gerceklesmez bence ( büyük olasılıkla secimi kaybetcek ya da partisi aday yapmayacak ) Eee o zaman bu proje ne olacak peki ?
mertoviçizmir
 
Mesajlar: 1175
Beğendikleri: 71 mesaj
Beğenilenleri: 221 mesaj
Kayıt: Pzt 26 Eyl 2011, 11:12

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen Gökhan » Pzt 28 May 2012, 01:55

Kıyı Tasarım ve Büyük Kanal Projesi ile ilgili güzel bir röportaj olmuş..Tasarım projesinin neden 3 yıl sürdüğünü, bu yazıyı okuyanlar rahatlıkla anlayacaklardır..

17 İzmir aşığı, Körfez için ellerini ceplerine attı

Aslında uzunca bir süredir bu röportajın peşindeydik. Ancak araya Büyükşehir Belediyesi’nin neredeyse tüm bürokratlarının yargılandığı tarihi dava girdi.

Sonunda uygun bir güne karar verildi. Ne dava, ne soruşturma, ne dosyalar... Sadece Körfez’i konuşmaya karar verdik.
Sonucunda da Başkan Aziz Kocaoğlu’yla farklı bir gün geçirdik. Önce tekneyle uzun bir Körfez turu attık. Başkan’ın keyfine diyecek yoktu. Sonra yanaştık kıyıya, denizin dibine oturduk. Körfez’in balıkları yanımızda zıplayıp gösteri yaparken, biz Körfez’de nasıl yüzüleceğini konuştuk. Tasarım projesinin gerçekleşmesiyle İzmir’in denizle daha barışık, dolayısıyla da daha mutlu bir şehir olacağını gözümüzün önüne getirdik. Kocaoğlu’nun ilk söylediği, “Şu İzmir’in keyfini bir de biz sürelim” oldu. Sohbet keyifle başlayıp sürünce de bomba açıklamalar geldi.

Körfez olmadan olmaz

İzmir’de Körfez’le ilgili projeler her zaman en çok konuşulanlardı. Sizin de en önem verdiğiniz projeleriniz Körfez’le ilgili olanlar diyebilir miyiz?


- İzmir 8 bin 500 yıllık yaşamını Körfez’e, denize ve limana borçlu. Körfez olmasaydı İzmir hayatını bu kadar sürdürebilir miydi? O ayrı bir tartışma konusu... Onun için İzmir’i Körfez’den, İzmirlileri de ne Körfez’den, ne de Kordon’dan ayırmak mümkün değil. İzmir’in doğal zenginliği Kordon’u ve Körfezi’dir. Biz göreve geldiğimizden beri, Büyük Kanal’ın da devreye girmesiyle birlikte aksayan yönlerini gidermeye yönelik birçok proje yapıyoruz. Ama bizim İzmirlilerin yüzünü Körfez’e döndüren esas projemiz Büyük Kanal’dır. Birçok başkanımızın da bu konuda büyük emeği var.

Masmavi bir Körfez, yeşil bir İzmir görmek için çalıştığınızı söylüyorsunuz. İzmir’i gelecekte böyle mi hayal ediyorsunuz?

- Önce Büyük Kanal Projesi’nin düzenli çalışmasını sağlamak, Körfez’in kirlilik akmadığı dönemde kendi kendini nasıl temizleyeceğini görmek istedik. Bir de bilim insanlarıyla yürüttüğümüz çalışmalar var. Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri’yle 6–7 senedir sürekli çalışma yapıyoruz. Sürekli proje üretiyoruz. Körfez’in bilinirliğini artırmaya, Körfez üzerinde bilgilerimizi artırıp ona göre bilime dayanarak bir karar vermek istiyoruz. Çalışmalarımız artık netleşti. Hem belediyenin ekonomik durumunu, hem finans yapısını, hem de arıtmalarımızın büyük çoğunluğunu bitirdik. Projenin büyük bölümü start vermek üzere belli noktaya geldi. İnciraltı’na kentin en büyük ormanını yaptık, Doğal Yaşam Parkı ve diğer alanları yarattık. Kentin tepesinde, tarihi Kadifekale’de bir kent ormanı oluşturuyoruz. Amacımız denize doğru yeşil akslar yaratmak. Yoksa böyle beton yığını olmaz.

Yeniden tasarlıyoruz

Körfez Tasarım Projesi çok konuşuldu, siz de anlattınız ama ne zaman, nasıl hayata geçecek?


- Üç sene önce bu projeye karar verdik. Kordon’u ve 40 kilometrelik sahili yeniden tasarlayalım dedik. İzmir’in algılanırlığını, bilinirliğini, tanınırlığını Kordon’dan başlayarak güzelleştirelim dedik. Birçok fonksiyon yüklemek istedik. Kordon’un cazibesini artırarak, İzmirlilerin denizle buluşacağı projeler yapalım dedik. Son şeklini vermek üzereyiz. Çeşitli partnerlerle tanışıyoruz, tartışıyoruz.

Bu projeyi tamamlayan Körfez’in temizlenmesi de olacak... O konuda son durum nedir?

- Tabii, Kordon’u tasarlarken de Körfez’in yüzülebilir hale gelmesi gerekiyor. Onun için de projemiz var. Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri’nden aldığımız birimler, DLH ve Devlet Demiryolları, limanı kontrol ediyor. Kuzeyde sığ olan Ragıp Paşa Dalyanı ile Tuzla’nın olduğu yerde güneyden giren suyun tahliye olması ve suyun oksijeninin kalitesinin artmasıyla bir sirkülasyon kanalı öngörüyoruz. Körfez’in dibinde birikmiş çamur var ve bu çamur durgun havalarda dibe çöküyor. Dalgalı, rüzgarlı havalarda denizin hareketiyle beraber su yüzüne çıkıyor ve suyun kalitesini bozuyor. O zaman bizim bu çamurdan kurtulmamız lazım. Bunun yolu da bu çamuru alıp bertaraf etmek. Büyük bir çoğunluğu alüvyon niteliğinde. Bunların geriye döndürülüp, tuzdan arındırılıp tekrar tarım toprağı olarak kullanılmasını öngörüyoruz.

17 işadamı ‘evet’ dedi

Soruşturma ve dava süresince de gördük... Çoğu işiniz ihale mevzuatına takılıyor. Körfez Tasarım Projesi’nde de bu tip engeller olacağından çekinceleriniz var mı?


- Burada bizim bugüne kadar açıklamadığımız bir konu daha var. Tasarım işine karar verirken, devlet ihale mevzuatı karşımıza çıktı. Devlet ihale mevzuatına göre tasarım, istenilen şekilde yapılabilecek bir iş değil. Tasarımı yapan kişilerin bilgi birikimi, işe eğilmesi çok sıkıntılı. Örneğin, kim olduğunu bilmediğiniz ama tasarımcı olduğunu söyleyen herhangi biri de ihaleye girip kazanabilir. Biz birçok tasarımcıyla bunu konuştuk. Hatta bu operasyon sürecinde konuştuğumuz ünlü bir mimar için, ‘Dosyası nerede’ dediler. Halbuki biz onunla dosya falan hazırlamadık ki! ‘Nasıl yapabiliriz’ diye tasarımı konuşup tartıştık. Bu arada, hemen hemen 1 sene civarında bir araştırmayla ‘Bu tasarımı mevzuata uygun ihaleyle yaptırabilir’ miyiz diye kafa yorduk. Gördük ki, şu andaki mevcut ihale yöntemiyle ve bu iş yapılamıyor.

Peki, nasıl yapmaya karar verdiniz?

- ‘İzmir için çok hayati, nasıl yapsak?’ dedik. Kabataslak maliyetini bulduk. Ve ben, İzmir’in kanaat önderlerinden bir kısmını topladım.

Kanaat önderi derken? Ticaret, Sanayi Odası gibi mi?

- İşadamı kesimden... İzmir ekonomisinin önemli aktörleri... Ticaret ve Sanayi Odası’nı da çağırdım ama onlardan talebim olmadı. Onlarla sadece bu konuyu paylaştım. Önde gelen firmalarının sahipleri, yetkilileriyle konuştuk. Bu projenin 100 kişilik mimar ve tasarımcılardan oluşan ekibi var. Bunun minimum da olsa bir maliyeti söz konusu. O maliyeti de biz bu kentin önde gelen işadamlarının 17’sinden talep ettik. Ve ben 8 senelik belediye başkanlığımda böyle bir yönteme hiç başvurmadım. Birisinden kaynak para isteyerek böyle bir projeyi yapmadım. Ama ihale mevzuatında zorlandığımız için bu projeyi çıkmaza girince imece usulü gerçekleştirdik. Şu an başarılı bir model olarak devam ediyor. Ödemelere başladılar. 17 işadamı destek veriyor.

Kimlerden oluşuyor?

- Kendileri açıklamadan doğru değil benim söylemem. Onlar, İzmir aşıkları. Çok güzel bir İzmir imecesi. Proje netleştiği zaman destek veren mimar, tasarımcı, peyzaj mimarı ve maddi destek veren tüm kurumlara hem yayınlarımızda hem de tasarımın belli noktalarında isimlerine yer vererek teşekkür etmek istiyoruz.

Türkiye’de örneği yok

Bu 17 kişiyi ikna etmek kolay oldu mu? İzmir’le ilgili söylenenleri hepimiz biliyoruz...


- İlk operasyon sonrasında hepsiyle toplantı yaptık. Bir yıl önce... Çoğu katıldı, gelemeyenlerle sonra görüştük. Herkes ‘Evet’ dedi ve kimse duyurmadı. Projeyi anlattım. Dedim ki, ‘Bugüne kadar sizden bir talebimiz olmadı. Ama bunu yapamıyoruz. Bir sene de uğraştım bunu belediye bünyesinde yapmak için. Ama yapamıyorum ben bu işi. Siz bana bir katkıda bulunabilir misiniz?’ Hepsi sponsorluk karşılığı bile sormadan tek bu cümlemle kabul etti. Bu 17 kişi, Kordon’da yapılan tasarımın hem gerçekleşmesinde projeyi sahiplenecek hem de proje yapıldıktan sonra onun korunması için katkıda bulunacak. Bunun da Türkiye’de bir örneği yok.

Ne kadar katkıda bulunacaklar? Rakam verebilir misiniz?

- Rakam zamanla ortaya çıkacak. Sonu açık bu projenin sürekliliği var ve onlar devam ettikçe katkıda bulunacak. Ödemelere başladılar bile. Ağustostan itibaren de parça parça ihaleye çıkarız.

Ben bu Körfez’de yüzeceğim

Körfez’de bir gün yüzüleceğini söylüyorsunuz... Bu hayaliniz gerçekleşecek mi?

- Körfez’le ilgili projenin bu noktaya gelmesi hemen olmadı. Ben yüzülebilir Körfez Projesi açıklamasını yaptığım zaman, beş senelik bir çalışmanın sonucuydu. Yani, “Yüzmek istiyorum. Bunu nasıl gerçekleştireceğim” sorusunu ilk sorduğum zaman, açıklamamdan beş sene önceydi. Sonra, “Bunu gerçekleştirmem için ne yapmam lazım, hangi bilimsel çalışmada bulunmam lazım, hangi ekipmanı almalıyım”ı ön proje haline getirdik. Hem Ulaştırma Bakanlığı’nı, hem Devlet Demiryolları’nı, hem de DLH’yı ikna ettik ve ortak bir uygulama projesi yapmaya karar verdik. Bu arada yine boş durmadık. Temmuzda bir römorkörümüz ve kazıcı gemimiz gelecek. Onlar geldiğinde daha hızlı ve daha kapasiteli çalışmaya başlayacağız.

Nereden başlanacak?

- Projeyi yapanlarla görüşüyoruz. Zaten biz DLH ile Bostanlı Deresi’nin ağzını temizledik. Çiğli Deresi’ni, Atatürk OSB Deresi’ni temizledik. Ragıp Paşa Dalyanı’nı yıkıyoruz. Benim görüşüm, Bostanlı Vapur İskelesi’nden Mavişehir Vapur İskelesi’ne doğru yolu derinleştirmek.
Ama biz aldığımız bu gemilerle her zaman Körfez’de temizlik yapacağız. Körfez 70 sene önceki haline döndürüldükten sonra bunun sürdürülmesi için çalışılacak. Projenin boyutu bu. Her gün 24 saat bu Körfez’de kazıcı gemiler olacak, temizleyecek. Ve devam edecek bu. Bunun süresinin ne kadar olduğunu şu anda bilmiyoruz. Ama yüzeceğiz. Ben yüzeceğim.

Siz ısrarla ben yüzeceğim diyorsunuz?

- Evet, ben yüzeceğim.

Geçmişte girdiniz mi?

- Evet, İnciraltı’nda girdim. 44 sene önce, 1968’de girdim. Körfez’de bugün de denize girilir. İnciraltı’nda girenler var. Ama bugün nasıl bir temiz denizde denize giriyorsun, o şekilde girilmesi önemli olan. Yani 70 yıl önceki gibi her yerinden girmek... Esas hedeflenen bu. En çok beş sene var.

Peki, bu dediğiniz yani her yerinde ne zaman girilir?

- Limanın içinde, konteynırların arasından herhalde kimsenin gidip denize girecek hali yok. Denize girilecek yerler bellidir. İnciraltı Sahili’nde çok kısa zamanda girilir. Karşıyaka Bostanlı’da yine kısa zamanda girilir. İhaleyi alan firma ciddi bir çalışma yapıyor ve böyle bir proje Türkiye’de ilk defa yapılıyor. Proje çıktığında bilimsel olarak da netleşecek. Bunlar ortaya konduktan sonra bizim hedefimiz teknolojin öngördüğü en kısa zamanda bunu gerçekleştirmek.

Yaklaşık bir tarih verebilir misiniz?

- Hayır hayır... Ama ben zamanının kısa olacağını düşünüyorum. Yani orta vade, 2-5 sene arası. Ve ben de orta vadede bu işin olacağına inanıyorum. Proje çıktıktan sonra, ihaleye çıkıldıktan sonra işin süresi de, taşınacak malzeme ve nasıl bertaraf edileceği de belli ve o zaman süre vermek mümkün olacak.

Hürriyet İzmir
Gökhan
 
Mesajlar: 794
Beğendikleri: 96 mesaj
Beğenilenleri: 197 mesaj
Kayıt: Cmt 22 Oca 2011, 20:55

Re: İzmir Deniz - Kıyı Tasarım Projesi

Mesajgönderen mertoviçizmir » Pzt 28 May 2012, 21:46

- Hayır hayır... Ama ben zamanının kısa olacağını düşünüyorum. Yani orta vade, 2-5 sene arası. Ve ben de orta vadede bu işin olacağına inanıyorum. Proje çıktıktan sonra, ihaleye çıkıldıktan sonra işin süresi de, taşınacak malzeme ve nasıl bertaraf edileceği de belli ve o zaman süre vermek mümkün olacak.


ben 2,5 sene de değil 10 senede bile btecegini düsünmüyorum :cry:
mertoviçizmir
 
Mesajlar: 1175
Beğendikleri: 71 mesaj
Beğenilenleri: 221 mesaj
Kayıt: Pzt 26 Eyl 2011, 11:12

Sonraki

Dön Park, Meydan, Rekreasyon ve Çevre

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 10 misafir

cron
Free Web Hosting