Geçtiğimiz günlerde restorasyon, düzenleme ve işletme işlerini üstlenen şirketin yetkilileri sitemiz aracılığıyla bana ulaştılar. Davetleri üzerine İstasyon'a gittim, tanışıp bilgi ve görüş alışverişinde bulunduk. Halkla İlişkiler sorumlusu Özlem Hanım "özlem" kullanıcı adıyla sitemize üye olmuş, kendisiyle bizzat iletişim kurup bilgi alabilirsiniz.
Öncelikle belirtmeliyim ki proje kapsamında yoğun ve titiz bir çalışma yürütülüyor. Çalışmalar tamamlanmak üzere, İstasyon'un günler içerisinde açılacağını söyleyebilirim. Firma Kahve Diyarı zincirinin franchise yöntemi ile bir şubesini açıyor. Fakat bu bildiğiniz Kahve Diyarı şubelerinden değil. Çok büyük bir alan üzerine kurulu ve döner, kumru, waffle, makarna, nargile gibi ek konseptler de içeriyor. Büyük bir kafe/restoran olarak değerlendirmek daha doğru olur.
Metro tarafından giriş:
Sergi alanı ve bahçe:
Bahçede hoş bir detay; raylar:
Ana bina; tarihi istasyon:
Nostaljik vagon; burada makarna servisi yapılacak:
Arka bölüm; nargile alanı:
Çardaklar:
Genel görünüm ve arka giriş:
Görüldüğü üzere çok güzel bir iş ortaya çıkıyor. Hem bu tarihi mekan canlanıyor, hem de sosyal hayata kazandırılıyor. Emeği geçen herkesi buradan bir kez daha kutluyorum.
Ek olarak, yetkililerin ricası üzerine Bornova İstasyonu'nun tarihçesi ile ilgili bir araştırma yapıp göndermiştim, onu da buraya ekleyeyim:
Tarihi Bornova Tren İstasyonu'nun Öyküsü:
İzmir'de; kentin ticari, sosyal ve kültürel faaliyetlerinin İstanbul'un dahi önüne geçmeye başladığı 1850'lerde Türkiye'nin ilk demiryolu inşaa edilmiştir. Demiryolu inşaa ve işletme imtiyazı biri İngiliz diğeri Fransız kökenli iki ayrı şirkete verilmiştir. Kentin ticari hareketliliğinde payı büyük olan Levanten'lerden Fransız ve İtalyanlar ağırlıklı olarak Buca'yı tercih ederken İngilizlerin tercihi ise Bornova olmuştur. Bornova Tren İstasyonu da; o dönemde Türkler ve Rumlar ile birlikte Bornova halkını oluşturan zengin İngiliz tüccarların girişimleri sonucunda 1865 yılında yapılmıştır. İşin ilginç yanı hattı ve istasyonu İngiliz şirketi değil de Fransız şirketi yapmıştır. Bu nedenle Bornova hattı İngiliz yapımı Alsancak Garı yerine Fransız yapımı Basmane Garı'ndan başlar. Basmane-Bornova hattı yaklaşık 8 kilometredir. Hattın devreye girmesiyle, yürüyerek yaklaşık 2 saat süren Bornova İzmir(Konak) yolculuğu 20 dakika civarına çekilmiştir. Bornova İstasyonu, Bornova banliyö hattının en merkezi ve işlek istasyonu olarak 1990'lara kadar aktif bir şekilde kullanılmış, 1996'da hattın kapatılıp rayların sökülmesiyle beraber tamamen kullanım dışı kalmıştır. 1994 yılında temeli atılıp 2000 yılında faaliyete geçen modern İzmir Metrosu, aynı güzergahı takip etse de, Tarihi Bornova Tren İstasyonu kullanılmamış, adeta kaderine terk edilmiştir. Bu tarihten sonra da hiç kullanılmayan bina ilgisizlik ve bakımsızlıktan harabeye dönmüş, görenleri hüzünlendirmiştir... Taa ki 2012 yılına kadar. Zamanla virane haline gelen tarihi istasyon binası ve müştemilatı, yapılan başarılı restorasyon sonrasında eski şaşaalı günlerine, yeni yüzü ve yeni işleviyle "Merhaba" dedi. Yılların yalnızlığını, terk edilmişliğini ve karanlığını üzerinden atarak, adeta nispet yaparcasına, her daim kalabalık, neşeli ve ışıltılı bir mekan haline geldi.