Deniz Taksi

Deniz Taksi

Mesajgönderen Umut » Cmt 08 Eki 2011, 20:53

Geçtiğimiz yıldan beri İzmir'de "Deniz Taksi" ulaşımı yapılıyor. Şimdilik 1 adet gelişmiş donanımlara sahip modern bir tekne çalışıyor. Ancak ileride sistem genişleyecektir. Seferler Bostanlı ile Üçkuyular arasında yapılıyor ve her sefer 25 TL ile ücretlendiriliyor. Biraz fazla gibi görünse de teknenin 18 kişilik olduğunu düşününce kalabalık gruplar için fiyatı oldukça uygun oluyor. Üstelik karadan en az 1 saat süren yol eşsiz körfez manzarasıyla 5-10 dakikada alınıyor. Şu an yalnızca, bu iş için özel olarak Mercan Yachting tarafından inşaa edilen 11 metre boyundaki Express 35 adlı lüks tekne çalışıyor. Teknenin daimi yeri ise Levent Marina.

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

İzmir’in ilk deniz taksisi Express 35

Izmir’de faaliyet gösteren Mercan Tekne tarafından inşa edilen 11 metre boyundaki Express 35 isimli deniz taksisi, suya indirildi.
Kompozit olarak imal edilen, 3,75 metre genişliğe sahip Express 35, 18 kişilik yolcu kapasitesine sahip. Deniz taksisi 2 adet 275 HP Volvo Penta makineyle 38 knot maksimum hıza ulaşıyor ve kötü hava koşullarında seyir yapabiliyor. Konsept ve iç tasarımı, Türknotik firma sahibi, Yrd. Doç. Dr. Mehmet Aziz Göksel tarafından yapılan Express 35, Türkiye’de üretilen “ilk tek gövdeli deniz taksisi” olarak nitelendiriliyor. Deniz taksisi, karadaki trafiğin yoğun olduğu kentlerde, kıyı şeridinde yer alan çeşitli yerleşim merkezleri için geliştirilmiş pratik bir çözüm olarak öne çıkıyor. Kişisel gereksinimlere de yanıt verebilecek deniz taksisi, özellikle kısa mesafeli toplu taşımada önemli roller üstleniyor.

TÜBİTAK’tan Ar-Ge desteği
Daha az yakıt sarfiyatıyla daha fazla yolcu taşıma olanağı sunan deniz taksisi, özgün tasarımıyla TÜBİTAK tarafından Ar-Ge projesi olarak değerlendirildi. WC, mutfak ve bagaj kabininin yer aldığı Express 35’e kıç, iskele ve sancak tarafından yolcu indirilip, bindirilebiliyor. Tek noktadan darbe aldığında esneme yapmıyor. Ana posta genişlikleri, katamaranlara göre daha kısa olduğundan yalpaya daha az düşüyor. Gövde içindeki hacimler katamaranlara göre daha elverişli alanlar sunuyor ve her hava koşulunda faaliyet gösterebiliyor.
Aracın komuta bölümü, kıç tarafa doğru tam ortada ve basamaklarla çıkılan bir platformun üzerinde yer alıyor. Komuta bölümünde, gösterge panelini ve koltuğu çevreleyen bölücü kabin, seyir sırasında kaptanın çevreden yalıtımını sağlıyor. Komuta kabininin dört tarafı da kesintisiz görüşü sağlayacak biçimde camla kaplı. Yalıtımlı makine dairesi, yolculara sessiz ve titreşimsiz bir seyahat olanağı sunuyor. Teknenin tavanında açılabilir cam panel bulunuyor. Yanal yüzeylerde güneşi kıran koyu camlar, yolcuları güneşin etkilerinden koruyor. Bağımsız klima sistemi de sıcak yaz günlerinde araç içindekilere serin bir yolculuk olanağı sunuyor. Kademeli olarak ayarlanabilir özel tasarım koltuklar sert deniz koşullarında konforlu bir yolculuk olanağı sağlıyor.

Proje maliyeti 600 bin lira
600 bin liraya mal olan ve İzmir’de kullanılan ilk deniz taksisi olan Express 35, ilk etapta Levent Marina’daki müşterileri, Üçkuyular ile Karşıyaka arasında taşıyacak. Levent Marina’nın işletme hakkını devralarak, yeniden İzmir'e kazandıran Dirin Ailesi, deniz taksinin hizmet vermesine olanak sağladı. Dirinler Döküm Yönetim Kurulu Başkanı Melih Dirin, Levent Marina dışında Körfez’deki iskelelerde deniz taksisi kullanımının İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin vereceği izin ile mümkün olduğunu dile getirdi. Dirin, “Bu pilot bir uygulama olacak. İzmirlileri bu uygulama ile deniz taksi ile tanıştıracağız. İlgi görmesi halinde, bunun işletmesine de talip olabiliriz. Levent Marina'yı İzmir'e kazandırıyoruz. Eğer deniz taksi gibi yeni bir uygulamayı da İzmirlilerin hizmetine sunabilirsek bu bizi mutlu eder” şeklinde bir açıklamada bulundu.
Mercan Tekne Genel Müdürü Hüseyin Akduman da İstanbul’daki mevcut deniz taksilerinin 10 kişilik olduğunu kendilerinin 18 kişilik taksi ürettiklerini belirtti. TÜBİTAK'tan 330 bin liralık destek aldıklarını ifade eden Akduman, “Deniz taksiyi öncelikle İzmir'de tanıtmayı uygun gördük. Taksiyi yeniden İzmir'e kazandırılan Levent Marina'ya demirledik. Üçkuyular ile Karşıyaka arası yaklaşık 3 deniz mili. Deniz taksiyle 5 dakika sürüyor. İstanbul’da en kısa mesafe 45 lira. Biz yolda harcanan zamanı, yakıt masraşarını düşünerek bir hesap yaptık. İstanbul'un yarı fiyatına, yolcu başına 20-25 lira gibi bir fiyat düşündük” sözleriyle deniz taksinin ekonomik bir ulaşım aracı olduğunu vurguladı.

Türknotik firma sahibi Yrd. Doç. Dr. Mehmet Aziz Göksel:

“Express 35 Türkiye’de üretilen ilk tek gövdeli deniz taksisi”

“Deniz taksisi fikri, ilk kez 2001 yılında, eski tasarım ofisimiz Türkyat 2000’de, o zamanki ortağım Mert Ünnü tarafından ortaya atıldı. Konsept tasarımını 2002’de bitirmiştik. 2004 yılında, yerel seçimler öncesinde Kadir Topbaş’a konsept projeyi verdim. Topbaş, seçim propagandalarında projeyi dile getirdikten sonra, bir anda bütün ülke deniz taksisini duydu ve biz de manşetlere çıktık. Aslında biz bu projeyi, alternatif bir ulaşım aracı olarak düşünmüştük. Ancak basın projeyi, İstanbul’un trafik sorununu kökten çözecek bir elbise içinde takdim etti. İlk deniz taksisi, 6.40 boyunda, 6 kişi taşıyan kompakt bir deniz aracıydı ve İstanbul’un dalgalı denizinde yılın her günü seyir yapabilecek bir araç değildi. Daha sonra, T-Design isimli tasarım ofisi, bugün İDO’nun kullandığı, 10.40 boyundaki katamaran deniz taksilerini tasarladı ve üretti. Bu proje bizimkinden daha büyük ve daha çok yolcu alıyordu.
Ardından, 2006 yılında Türknotik olarak biri 11, diğeri 12 metrelik, tek gövdeli konsept deniz taksisi tasarımlarını yaptık. Projelerden birinin üretimine başlandı, ancak yarıda kaldı. 2008 yılında tesadüfen İzmir’de Mercan Yat’la tanıştığımda, bu firmanın, tek gövdeli deniz taksisi fikri üzerinde yıllardır ciddiyetle çalışmakta olduğunu gördüm. Firmayla anlaşıp işe koyulduk ve eskizlere başladık. Biri 11, diğeri 14 metre boyunda iki ayrı ve tek gövdeli konsept tasarım geliştirmeye karar verdik. TÜBİTAK, projemizi Ar-Ge projesi kapsamında değerlendirdi ve yüzde 75’ini destekledi. Projeyi 2010 yılının Ekim ayında denize indirdik. Türknotik tasarımı, Mercan Yat üretimi ‘Express 35, Türkiye’de üretilen ilk tek gövdeli deniz taksisi’ oldu.”
“Express 35 İDO’nun deniz taksileriyle karşılaştırıldığında, önemli avantajlara sahip. İDO’nun deniz taksisiyle aynı boyda, ancak İDO’nunki 10 yolcu kapasiteli. Express 35, 18+1 yolcu alıyor. İDO’nun taksisi 2 x 370 HP makineye sahip ve en yüksek sürati 25 knot. Express 35 ise 2 x 275 HP makineye sahip en yüksek hızı 38 knot. Bu aynı zamanda, daha küçük makinelerle daha az yakıt sarfiyatı ve iki katı yolcu taşıma, yani işletmeci ulaşım firması için iki kat kar anlamına geliyor. Yeni deniz taksisinin özgün bir tasarıma sahip olması ve tek gövdeli olması ise, başlı başına bir avantaj. Özgün iç mekan tasarımı sayesinde de, TÜBİTAK, tarafından Ar-Ge projesi olarak değerlendirildi. Ekspress 35’in yolcu indirme bindirme kabiliyeti, darbelere karşı dayanıklılığı, geniş iç hacim sunması ve her hava koşulunda faaliyet gösterebilmesi, İstanbul’daki mevcut örneklerden daha üstün olduğu gösteren özellikler.”

boatbuilderturkey.com
Kullanıcı avatarı
Umut
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
Mesajlar: 2823
Beğendikleri: 623 mesaj
Beğenilenleri: 381 mesaj
Kayıt: Pzr 28 Kas 2010, 01:33
Konum: İzmir

Re: Deniz Taksi

Mesajgönderen Umut » Cmt 25 Ağu 2012, 16:46

Deniz Taksi ulaşımının yaygınlaştırılması ile ilgili bir rapor hazırlanmış. Bana da gayet mantıklı geliyor bu uygulama. Taşımacılık, iç körfezle sınırlı kalmayıp dış körfeze, yani Urla, Foça, Karaburun gibi yerlere de ulaştırılırsa işte o zaman çok daha işlevsel olur.

İzmir Körfezi'ne deniz taksi müjdesi

Kültür ve Turizm Müdürlüğü deniz taksilerin çalıştırılmasını öneren raporu Büyükşehir Belediyesi'ne sunuyor.

İZMİR - Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ın ‘ İzmir Körfezi, deniz otoyolu gibi olacak’ sözü gerçeğe dönüşüyor. İzmir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Körfez’deki ulaşım çeşitliliğinin ve trafiğinin arttırılması için düğmeye bastı. İl Müdür Abdülaziz Ediz. bugün Körfez’de ‘deniz taksi’ çalıştırılmasını öngören bir raporu, İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne sunacaklarını açıkladı.

ULAŞIM RAHATLAR
Deniz taksilerin uzun zamandır kent gündeminde olduğunu belirten Ediz, raporun Büyükşehir’in uygun görmesi halinde hayata geçirileceğini söyledi. Körfez ulaşımının, deniz taksilerinin devreye girmesiyle hareketleneceğini ve kent içi ulaşımın rahatlayacağını sözlerine ekleyen Ediz, İlk etapta Karşıyaka-Üçkuyular arasında hizmet vermesi düşünülen deniz taksileri sayesinde sahil şeridindeki trafik rahatlayacak dedi. Ediz ‘ Büyükşehir Belediyesi’nden raporumuz doğrultusunda bu projeyi hayata geçirmelerini diliyoruz. Bize göre bu proje İzmir’in deniz ulaşımına alternatif getirir, trafiği rahatlatır. Dünya kentlerinin birçoğu deniz taksiyi kullanıyorsa, İzmir neden kullanmasın. Projenin uygulanmasının kent için yararlı olacağını düşünüyoruz’ dedi. İzmir’in son yıllarda kurvaziyer turizmde önemli gelişmeler sağladığını kaydeden Ediz, kente deniz yolu ile gelen turist sayısının her geçen gün arttığına dikkati çekti.

TURİZME KATKI SAĞLAR
Ediz Kurvaziyer gemileriyle limana gelen yabancı konukların deniz taksileri ile Karşıyaka-Üçkuyular hattı ile kısa sürede taşınabileceğini söyledi. Ediz ‘ İzmir’in deniz ulaşımından çok daha fazla faydalanması gerek. Bunun için deniz taksi projesi bir an önce hayata geçirilmeli. Bu sayede hem daha hızlı hem de daha rahat bir ulaşım alternatifi yaratmış oluruz. Büyükşehir’in hızla hareket edeceğine inanıyoruz’ dedi.

DOLOGH: BİZİM NEYİMİZ EKSİK
Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Geza Dologh da deniz taksilerin bir an önce kullanılmaya başlaması gerektiğini söyledi. Bu projenin er ya da geçirileceğini belirten Dologh, Üçkuyular-Karşıyaka olarak planan hattın genişletilmesi gerektiğini söyledi. ‘Sabit hat yerine İzmir’in birçok yerine gidilebilmeli. İstanbul’da yıllardır kullanılıyor, İzmir’in neyi eksik’ diye konuştu.

DENİZ ARAÇLARINA DESTEK
İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün hazırladığı rapora kent önderlerinden destek geldi. İzmir Ticaret Odası(İTO) Başkanı Ekrem Demirtaş, deniz taksilerin önemli bir ulaşım aracı olduğunu söyledi. Projenin geçmişte de gündeme geldiğini vurgulayan Demirtaş, ‘Uzun zamandır konuşulan bir projeydi. Hatt İzmir bir yatırımcı prototipini yapmıştı. Ancak o dönem pek ilerleme kaydedilemedi. İTO olarak İzmir Körfezi’nin maksimum ölçüde, kullanılmasından yanayız, her türlü deniz aracına olumlu bakıyoruz. Deniz taksilere de deste veriyoruz’ dedi.

Fırat Soylu/Egeli Sabah
Kullanıcı avatarı
Umut
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
Mesajlar: 2823
Beğendikleri: 623 mesaj
Beğenilenleri: 381 mesaj
Kayıt: Pzr 28 Kas 2010, 01:33
Konum: İzmir


Dön Ulaşım

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Google [Bot] ve 12 misafir

cron
Free Web Hosting